Moje modelářská výbava

Vysílačka

Jako RC vysílač jsem po úplně první setové čtyřkanálové E-FLY zvolil před lety TURNIGY 9X V2 a už jsem u ní, prozatím, zůstal. Myslím, že jí asi není třeba představovat. Přestože je mezi modeláři mnoho jejích odpůrců, tak já na ní nedám dopustit. Dlouho věrně sloužila v originálním stavu a bez jakýchkoli update firmwarů a výměny softwarů. Dodělal jsem na ní pouze podsvícení a vypínač podsvícení. Jako napájecí baterii jsem po třech letech NiMH článků v kleci na tužkovky zvolil LiFePO Zippy 1800mAh. Trošku jsem na baterii musel předělat konektory, ale to je detail. V současné době používám LiPol baterku od Turnigy 2650mAh, konkrétně tuto. Jediná mechanická chybka, která se na Tx vyskytla byl povolený jeden přepínač (na stopky).  Po asi šesti letech intenzivního provozu odešla soustava mikrospínačů, které obsluhují trim výškovky. Výměna trvala asi 15 minut (včetně demontáže) a dva mikrospínače přišly na asi 30,- Kč. 

Důvodem ke koupi vysílače byla jednak potřeba většího množství kanálů, než 4 a alespoň nějaká paměť na několik modelů. Používal jsem s úspěchem jak 8-kanálové přijámače Turnigy, tak 6-kanálové Hobbyking, všechny fungovaly bez potíží. Možnosti nastavení originálního firmware je možné prostudovat na RiMrových stránkách ve videích zde, kdo má raději psanou podobu, nabízím tento návod.

Po několika letech spokojeného používání originálního firmware jsem se rozhodl pro flash na OpenTx. Nechtělo se mi ve vysílačce hrabat a tak jsem to svěřil Janu Hadačovi. Mohu doporučit jeho služby. Ze začátku jsem v tom měl chaos, ale velmi mi pomohl  návod , který jsem našel na Trojánkovic stránce a videa na RiMrově stránkách (návody ER9X zde). Musím smeknout nad jejich úsilím a poděkovat jim za uveřejnění návodů. K OpenTX je také dokumentace zde.

Jako Tx a Rx výbavu jsem zvolil FrSky. Konkrétně modul DJT (pasuje bez úprav, návod). Sestava umí telemetrii. Nedělal jsem však elektronickou úpravu vysílačky, ale zobrazuji údaje na externím displeji FLD-02návod. K upgrade jednotlivých firmwarů prvků od FrSky jsem obstaral také FrUSB-3 kabel. Firmware, ovladače a návody jsou ke stažení na stránkách FrSky. Až vysílač odejde, pořídím si asi Taranis, už jen díky tomu, že je v něm obsažený také OpenTX firmware.

Přijímače a senzory

Vzhledem k tomu, že moje vysílačka je Turnigy T9X vybavená Tx modulem FrSky DJT, používám hlavně telemetrické přijímače - osmikanály D8R-II plus (návod), 

šestikanály D6FR (návod) a použil jsem i pětikanál VD5M (netelemetrický). Oba přijímače "D" mají dosah tak daleko, že je letadlo již k nerozeznání, čili vlastně vyhovující. VD5M je pro halolety, ale v mém případě sloužil v letadle, které nelétá daleko. Senzory zatím používám FAS-40  (návod) (proudový senzor), napěťový baterkový FLVS-01 (návod) a variometr (návod) s "normální" přesností (odchylka je 1m). Umisťuji také napěťový dělič na pohonný pack, který si vyrábím sám podle tohoto návodu.

Pokrok nejde zastavit a tak do mojí stáje zavítal i SmartPort přijímač X8R. Umí pracovat i v D módu a je tak komatibilní s mým vysílacím modulem a tudíž můžu využít i jeho SmartPort, kam jsem připojil proudový senzor FCS-40A a LiPoly senzor FLVSS. Bohužel jsem zjistil, že nejsou senzory kompatibilní s mojí obrazovkou FLD-02, takže přenos dat se nekonal.

Elektromotory

Pohyb mých strojů v současné době nějčastěji  zajišťují stříďáky Turnigy. Používám řadu Aerodrive, je levná a na mé výkony zcela postačuje. Bohužel tato řada má jen zadní montáž, 

takže pro účely přední montáže musím vždy hřídel protlačit a trošku jí zbrousit, aby držel červík, který jí zajišťuje. V jednom stroji jsem měl ještě dlouho plechovky (400), a sloužily mi věrně do roztrhání těla. Dobrou zkušenost jsem také učinil s motory Emax řady BL a CF. Mohu taktéž doporučit motory Aeolian a Maytech, jsou poměrně dobré konstrukce a cenově v rozumné hladině. Když chci pořídit velmi slušný motor za dobrý peníz, koupím si Leopardy od emotors.cz

Regulátory

Nemám jednu vyhraněnou značku regulátorů, kterou bych nějak preferoval. Většinou se snažím udržet kompromis mezi cenou a vlastnostmi. Mnou používané byl stejnosměrný DSYS 28A a střídavé, Turnigy Plush 30A, HobbyKing 30A, RedBrick 25A, používal jsem i Dualsky 18A, mám i od Bel Electronic HTL20A i HobbyKing SS 25-30A, ale ten mi z ničeho nic odešel. Každý je jiný, vždycky vybírám podle předpokládaného proudu a podle předpokládané vrtule. Zatím jsem zničil jen jeden a ten byl z druhé ruky, takže kdo ví v jaké byl kondici.. S klidem tedy doporučím do "levného" modelu i "levný" regulátor, raději vždy trošku naddimenzovaný. Mezi mé oblíbené patří Hobbyking Blue series.

Pohonné baterie

Jako pohonné baterie jsem zkusil několik různých značek a kromě úplného začátku používám pouze LiPolky. Spokojený jsem byl s bateriemi Ray G2 i G3. Vydržely mnoho cyklů 

a   na svou kapacitu patřily mezi "ty lehčí". Létal jsem také s GensAce. Nevydržely tolik cyklů jako Ray a poměrně brzy se nafoukly. Docela dobrou volbou za málo peněz jsou Zippy. Není to žádná výkonová hitparáda a těch cyklů taky nejsou stovky, ale svoji práci odvádějí. Nemohu si stěžovat ani na "modré" Turnigy, s nimi jsem také spokojen. Nabíjím vždy s balancérem na max na 1,5C a nevybíjím úplně na minimum. Za zmínku stojí i Zippy Compact a nafukovací Dualsky, i s nimi jsem tak nějak spokojen, i když ten výkon není takový. V současnosti se mi zatím nejlépe osvědčily pro můj účel modré Turnigy. Jako pohonnou strategii jsem zvolil tříčlánky 2200mAh 40C, které mohu vložit do každého ze svých letadel. 

Serva

V témeř každém svém letadle mám jiná serva, všechna z levné produkce. Mám HS-81, slouží dobře již několik let. Mám i HK 15178, jak novější, tak starší. Novější mají tvrdší převody.  HXT900 dost vrčí. TG9e makají bez zaváhání, stejně tak i Turnigy Mini 16g serva. Použil jsem i 9g serva od Schweighofera, od Robbe. Nikdy mi žádné neodešlo "jen tak" ani po havárii, jen občas na něčem strhnu převody vinou neopatrného přistání. Situace mě donutila použít i serva s kovovými převody - MG90s. Je pravdou, že poslední dobou jsem si oblíbil také serva Corona, zdají se mi být cenově dostupné a dostatečně kvalitní.

Nabíječky

První nabíječka byla koupě ve smyslu, aby to něco umělo a moc to nestálo. Raytronic C12 (návod), který jsem si pořídil mi stále slouží bez zaváhání. Hlavním předpokladem bylo, že jsem nechtěl pořizovat zvlášť nabíječ a zvlášť zdroj. Jediná funkce, která mi občas chybí je vybíjení a storage režim, dá se bez toho ale žít. Jako pozitivum vítám, že nabíječka umí jak 230V v síti, tak i 12V z autobaterie a tak můžu nabíjet i na letišti. Není nijak extra veliká a ani nijak těžká.

Jako druhou nabíječku jsem pořídil na HK Turnigy Reaktor 250W 10A. Je to, co se týče vlastností a funkcí, úplně jiná liga. Přibylo mi baterií a tak jsem musel pořídit další, abych nenabíjel celý den a trošku to odsejpalo. Trošku mi na ní vadí, že napájecí přívod je napevno a nejde odpojit a je trošku hlučnější ventilátor, ale bohatě to vyvažuje tím, co všechno umí. Jako napájecí zdroj jsem použil upravný zdroj z PC podle tohoto návodu, případně je možné využít tohoto postupu.

 

- Na všechnu tu výbavu, co táhnu na letiště, jsem si koupil pořádný a kvalitní kufr. Někdo používá basu na nářadí, já mám kovový třípatrový hliníkový kufr a vejde se mi tam všechno a ještě je to přehledné.

- Určitě mají smysl brýle. Používám brýle Rapid Eye Wear od Hořejšího. Mají čtyři vyměnitelná skla pro různé světelené podmínky. Od rozjasňovaček do mlhy, až po sluneční skla do velmi prudkého slunce. Jsou polarizační, takže s nimi není vidět na displej.
Vyvažovačka na vrtuli je možná hloupost, ale nevyvážená vrtule umí pěkně rozvlnit celý model. Nemluvím o dříve zničených motorových ložiscích, nebo utržené motorové přepážce vlivem vibrací.
- Pořád se mi nedařilo rozumně vyvrtat otvor do vrtule, takže nakonec jsem zakoupil výstružník. Má velikosti 5 - 8mm. Pro mě dostačující a díry ve vrtuli jsou konečně uprostřed a vrtule nehází.

- Můj wattmetr je docela slušně vybavený měřák, který má více funkcí, např. watt metr, měřák baterií, servo tester, atd. K napájení je potřeba použít nějakou externí baterii, stačí třeba měřenou pohonnou baterii.

- Téměř nutností je nějaký cell-checker, neboli měřák na jednotlivé články LiPol baterky, jak jinak zjistit, jestli se dá na baterku ještě něco nalétat, když ne ve všech strojích mám telemetrii? Je to položka za pár korun. V mém případě za 3 USD.