Multiplex Twinstar II BL

Je ve službě od roku 2009.

Technické údaje: rozpětí 1420mm, délka 1085mm, hmotnost 1300g, funkce S, V, M, K(2), baterie LiPo 3S1P 3300mAh anebo 2200mAh, Rx FrSky D8R-II plus, motory 2x Leopard LC2830-9T 1290kV, vrtule 2x APC SF 8x6, regulátory 2x HobbyKing 30A, serva 3x Hitec HS-81, 1x Corona MG, telemetrie FAS-40, vario

Prvního Twinstara II jsem dostal jako narozeninový dárek někdy v roce 2009. Jeho osazení bylo velmi dlouho původní, tedy stejnosměrné motory PERMAX 400. Twinstar velmi pohodové letadlo. Vzhledem k tomu, že je jeho let poměrně dost stabilní, snese poměrně značné zatížení a je hodně blbuvzdorný, vozí Twinstar akční kameru. Po pěti letech spokojeného provozu na plechovky a dvoučlánek dostal Twinstar v roce 2014 střídavý pohon a pohonný tříčlánek. Oba regulátory byly spojeny do jediného kanálu, včetně výstupů BECů. Vzhledem k tomu, že jsou proudově naddimenzované, nejsou s nimi žádné problémy. Počet serv (4) je také konečný. Po deseti minutách vzdušného řádění jsou motory nejteplejší částí pohonného systému a pocitově jsou jen "vlažné". Namontované LED osvětlení jsem později částečně vyměnil za LED pásky, abych mohl bez potíží používat napájení přímo z pohonného 3S packu. Pásky mají také větší svítivost. Osvětlení pak bylo spínané dálkově přes RC spínač v modelu. Do náběžných hran křídla jsem umístil vysocesvítívé LEDky, usnadňuje mi to orientaci ve vzduchu za šera. Docela jsem si na to osvětlení zvykl. Twinstara jsem v říjnu 2014 osadil FrSky osmikanálovým přijímačem s telemetrií a přidal proudový a napěťový senzor a vario. Komplet jsem kvůli tomu musel předělat vnitřní "rozvody" drátů. Vzhledem k výše popsaným úpravám chlapec trošku přibral na váze, takže už nemá ten začátečnický efekt "to se srovná samo", zato ale umí pěkně střihat oblohou na plný plyn. Originální motorové lože jsem ulomil při přistání a škrtnutí vrtulí. Obě lože jsem předělal a vyměnil za plastové desky vsazené do gondol. Subjektivně se celkem zásadně zenšily vibrace od motorů.

V červnu 2016 jsem s prvním Twinstarem II havaroval. Rozhodl jsem se již neopravovat stroj, který mi léta věrně sloužil a zakoupil nový kit, který již má kovové přepážky pro střídavé motory. Celou elektroniku jsem použil z původního stroje, jelikož nijak neutrpěla. Ve stavbě jsem provedl pár změn. Za prvé jsem vyřízl v trupu prostor "pumovnice" a do něj umístil celý přijímač. Uspořilo se tím místo v trupu. Také jsem zrušil spínač osvětlení, jelikož stejně létám pořád se zapnutým. Osvětlení jsem napojil přímo na pohonný tříčlánek, jelikož LED pásky jsou právě určeny pro 12V, každé křídlo na větev napájení ESC. Prozatím je osvětlení složeno jen z pásků LED diod. 

Křídla jsem nyní neslepoval dohromady a jsou tedy oddělená, slibuji si od toho snažší transport modelu. Znamená to však více konektorů na propojování v trupu, ale to není zase takový problém. Regulátory jsem neukládal do motorových gondol, ale vedle gondol do křídel. V gondolách je nyní více místa a regulátory jsou umístěny na suché zipy. Smyslem bylo zkrátit co možná nejvíce délku vodičů z a do regulátorů. Jako povrchovou úpravu jsem zvolil polepy z reklamní folie, která se jmenuje ORACAL. V mém případě se jedná o modrou barvu a reflexní oranžovou. Oranžová je skutečně velmi dobře vidět. Jelikož ELAPOR není úplně vhodný k natírání a stříkání barvou (která se pak později může loupat), nechal jsem letoun v jeho původní bílé barvě a je pro mě snažší jej častěji očistit, než pak dohánět zanedbanou údržbu přelakováním. Spodek stroje jsem polepil klasickou stříbrnou páskou, abych jej při přistání na břicho neodíral. Květen 2017 a já občas musím řešit opět jello ve videích. Po důkladném prolezení internetu zjišťuji, že mnou navržený pohon je sice fajn z hlediska výkonu, ale rozvibrovává celý stroj a tak jsem přikročil k objednání "nejvýkonnějšího" doporučovaného setupu, tj. motorů velikosti 2830 s cca 1100 otáčkami na volt. K tomu volím vrtuli 8x6 APC SF. Myslím, že výkonově jsem na stejné úrovni, ale již subjektivně cítím, že vibrace z valné části ustaly. Volba motorů Propdrive V2 se však neukázala jako dobrá, protože mi v prvním nejdříve odešlo ložisko a ve druhém se pak vymlela hřídel. Dostal jsem toho plné zuby a pořídil po asi dvou měsících dva odpovídající Leopardy od emotors.cz. Společně s vyváženými vrtulemi originál APC je s jellem teď téměř klid. Stejně jsem ale musel použít tlumící podložku pod kameru a když točím serióně, raději vystoupám, vypnu motory a plachtím. Také jsem pod motorové šrouby a pod lože umístil 4 gumové bloky. Nyní nejsou vibrace cítit ani při startu.

Twinstar II je sice v podstatě začátečnický model, ale je natolik univerzální, že si s ním hezky zalítá i zkušený pilot. Nejenže zvládá základní akrobacii, ale statečně se popere s poryvy větru až k 10 m/s, dokonce se mi podařilo s ním i létat v termice.

Originální návod ke stavbě je ke stažení zde.