Craig Clarkstone´s Dassault Mirage 2000

Je ve službě od prosince 2018.

Technické údaje: rozpětí 701mm, délka 1100mm, hmotnost 750g, funkce M, K, baterie LiPo 3S1P 2200mAh, Rx FrSky D6FR, motor Turnigy 2826-6 2200kV, vrtule GWS 7x4, serva 2x 9g, regulátor 40A

Francouzský letoun Dassault Mirage 2000 je moje další depronová stíhačka, kterou jsem se rozhodl postavit za zimních večerů. Plány od Craiga Clarkstona jsou ke stažení na RCGroups. Stavba jde skvěle, stejně jako mé dvě předchozí stíhačky. Spotřeboval jsem asi tři a půl pěnové desky, to je docela dost. Mirage má hodně vyztužený trup, aby bylo možné vybrousit trup téměř do kulatého tvaru, proto je spotřeba materiálu vyšší. V průběhu lepení jsem nenarazil na žádný problém, broušení bylo hotovo za dva večery a tmelu jsem spotřeboval jen minimální množství. Jelikož jsem předpokládal použití výkonnějšího motoru, než v ostatních stíhačkách, snažil jsem se, aby byly všechny díly dobře slepené, nikde nevznikala suchá místa bez lepidla a vše perfektně pasovalo. Na rozdíl od plánů jsem všechny díly vyrobil z depronu 6mm. Na náběžnou hranu křídel jsem použil balsovou hranu, ventil pro tankování za letu a držák motoru jsem vyrobil z plastu, namísto překližky. Serva jsem umístil nad křídlo a za náběžky nalepil své oblíbené LED pásky, abych si usnadnil orientaci za letu.

Zálet proběhl v bezvětří. Ihned po odhodu začala Mirage trošku klesat, ale stačilo párkrát upravit trimem výškovku a vše bylo v pořádku. Ani křidélka jsem nemusel nijak hodně trimovat. Po pár úvodních okruzích jsem si již při prvním letu troufl na vyšší rychlosti do přemetů a výkrutů. Mirage je hezky stabilní, nikam nezatáčí a je velmi obratná. I na malém prostoru a relativně vysoké rychlosti se otočí velmi snadno. Stejně jako všechny ostatní depronové stíhačky, které létám, je vhodné i tady, abych do zatáček nalétal s vyšší rychlostí, stroji to dává lepší stabilitu. Na přistání stačí vypnout motor a letadlo vzorně (pod trošku větším úhlem) plachtí z oblohy dolů.

Mirage létá na 3S1P 2200mAh, po pěti minutách letu je napětí na 11.4V, baterie je trochu vlažná. Naměřený výkon je nějakých 340W a 33A na plný plyn.

 

Fotogalerie

 

Výroba průhledné kabiny

Chtěl jsem vylepšit vzhled svého letounu, rozhodl jsem se vyrobit průhlednou kabinu z PET lahve. Měl jsem k dispozici jen původní pěnovou kabinu a tak jsem zvolil výrobu sádrového odlitku. Udělal jsem si z kartonu krabici, do ní jsem rozmíchal modelářskou sádru a obtiskl do ní pěnovou kabinu. Jako separátor jsem použil kus plastové tašky. 

Tím jsem vytvořil negativní šablonu. V negativní šabloně jsem jako separátor použil potravinovou fólii a vylil do ní řidší sádru, aby všude dobře zatekla. 

Po vyschnutí jsem vyjmul sádrový odlitek. Zjistil jsem, že je nepřesný. Odlitek jsem musel nechat dobře vyschnout na topení. 

Pak přišlo na řadu broušení do toho správného tvaru. Naštěstí se sádra brousí velmi dobře, použil jsem smirkový papír zrnitosti 80. Po vybroušení stačilo jen najít vhodně velkou PET lahev, v mém případě od Coca Coly, které jsem uřízl dno a hrdlo. Sádrový odlitek jsem vložil celý do láhve a vzpříčil do proti stěně pomocí kusu dřeva. 

 

Vzpříčení je užitečné, výroba pak není tak časově a tepelně náročná, lahev se nemusí tolik smršťovat. Celé jsem to vložil do trouby a zapnul ji na 200°C. Po chvíli je vidět, jak se PET lahev smršťuje a obepíná sádrový odlitek. V okamžiku, kdy je odlitek bez chyby obepnutý PET lahví je možné vše vyjmout z trouby a vypnout ji. Doporučuji před sejmutím nově vyrobené kabiny z odlitku, obkreslit si zhruba obrys kabiny lihovým popisovačem. Lépe se pak opracovává a zastřihuje. Kabina je nyní hotova, zbývá opracovat původní pěnovou kabinu. Tu jsem lámacím nožem vyřízl a na vzniklé místo posadil dva piloty. 

Kabinu jsem pak slepil s krytem lepidlem UHU-POR. Aby lepidlo i barva dobře držely, na styčných plochách jsem je trošku zdrsnil smirkovým papírem 320.

Myslím, že výsledek je více než skvělý.