Steve Shumate´s Saab JAS-39 Gripen

ve službě od prosince 2017

Parametry a výbava: rozpětí 615 mm, délka 1040 mm, hmotnost 550g, funkce Elevony, M, baterie LiPo 3S1P 2200mAh, Rx FrSky D6FR, motor Turnigy L2210-1650, vrtule APC E 7x6, serva 2x HXT900, regulátor Hobbyking Blue 30A

Ke stavbě deproňáka mě přivedl kolega ze Sdružení Letců Českého Středohoří. Tak dlouho jsme o tom polemizovali, až jsem si koupil lepidlo a pět desek depronu a stáhnul plán a stavební návod na Gripena od Steva Shumate - známého tvůrce pusher-jetů (parkjetů). Hlavním účelem stavby bylo zaměstnat se při podzimních a zimních večerech.

Gripen se mi pro začátek zdál snadno postavitelný, protože nemá žádné složité tvary. V rozhodování mi také pomohl web monach.cz, jehož autor Gripena stavěl a má na svých stránkách jak plán, tak i stavební návod. Svého Gripena jsem postavil pouze s řiditelnou deltou, kachní plochy a směrovku jsem pohyblivé nedělal. Vzhledem k velikosti křidélek bude dobře ovladatelný i tak a nechtěl jsem si první stavbu nijak znesnadňovat. Na výztuhu křídla jsem místo uhlíkové trubičky použil pásnici a kachní plochy jsem naopak vyztužil trubkou. Při broušení jsem se snažil, aby byl letoun spíše pevnější, než maketový a tak je zbroušen méně, než by měl být (spíše jsem hlavně zaoblil hrany), proto není tak hezky kulatý jako jeho předloha, nebo jako jiné Gripeny, které z depronu mohl někdo podle tohoto plánu stavět. Při stavbě jsem ani nic nevymýšlel jinak, než bylo ve stavebním postupu, jelikož je to moje prvotina a tudíž mám určitě méně zkušeností s deproňáky, než Steve Shumate. Množství použitého materiálu ke stavbě je vlastně úsměvné: dvě a kousek depronové desky, jedna tuba UHU Poru, kousek uhlíku, asi metr balsové lišty pro vyztužení rohů. Brusný špalík, brusná houbička a kouek šmirglu, k tomu trošku barvy...jestli to stálo dohromady 500,- korun, je to moc.

Dlouho jsem přemýšlel, jakou povrchovku by Gripen měl mít, všechny, které jsem viděl jsou vlastně v odstínech šedé barvy. Já ale potřebuji letadlo dobře vidět a tak jsem nakonec využil poznámky mé manželky, že by tam mělo být něco červeného. Barvil jsem štětcem, vodou ředitelnými barvami HET (něco jako Balakryl). Depron po nabarvení trošku zhrubnul a hlavně se mi na něm udělaly fleky. Je to proto, že jsem před barvením letadlo neodmastil, takže ponaučení pro příště. Celý spodek jsem olepil stříbrnou TESA páskou, abych zabránil poškození při přistávání do trávy. 

První zálet moc nedopadl, Gripen se mi otočil na záda a šel k zemi hned po odhodu. Nestihl jsem zareagovat. Škody byly minimální, jen ulomená špička a odlomený motor. Vše jsem snadno opravil. Druhý zálet mi šel již lépe. Po odhodu jsem to tak tak vybral. Musel jsem dost trimovat výškovku a trošku křidélka, Gripen teď letí jako samokřídlo - trošku natažený. Pohodově plachtí. Dal jsem opravdu dost velká expa - na výškovku a křidélka asi 60, výchylky jsou v maximální poloze na 40% a i tak je to velmi živé a obratné. 

Protože jsem na nebi hůře viděl v jaké poloze vlastně je, rozhodl jsem se pro dodatečnou montáž LED pásek, abych Gripena osvětlil a usnadnil si orientaci. Vrchní stranu křídel a kachních ploch jsem také přetřel na bílou barvu a spodek křídel i kachen nechal v červené barvě. Výstup vzduchu z trupu jsem trošku zvětšil a lehce vyosil motor směrem nahoru. Touto úpravou chci změnšit "natažení" výškovkou a zvýšit stabilitu. Za větrného počasí se Gripen trošku vrtí ze strany na stranu, jak se do něj opírá vítr, je to ale čitelné a stačí trošku přidat plyn.

Poté, co jsem Gripena jako prototyp deproňáka otestoval, jsem se rozhodl pro jeho vylepšení. Více jsem jej zbrousil, aby byl kulatější, předělal  jsem povrchovku do stylu Patrouille Suisse a na vrchní stranu náběžky křídla umístil pásek LED diod pro lepší orientaci za letu.

Gripen je rychlá potvora, ale není záludný. Prostě mu sluší rychlost a mě se s ním létá dobře.

 

Fotogalerie