Craig Clarkstone´s Saab JA-37 Viggen

ve službě od února 2018

Parametry a výbava: rozpětí 709 mm, délka 973 mm, hmotnost 740g, funkce Elevony, M, baterie LiPo 3S1P 2200mAh, Rx 4CH Mini Frsky D8 Compatible, motor Turnigy L2210-1650, vrtule APC E 7x6, serva 2x HXT900, regulátor NoName 30A

Můj druhý deproňák jsem si postavil jelikož prvotina Gripen se ukázala jako zábavná kratochvíle a ještě k tomu docela dobře létá. Viggen je podle plánu Craiga Clarkstona, kompletní dokumentace, plán, díly a povrchovky jsou k nalezení na RC Groups u threadu uživatele Clickety. Je tam spousta fotek a postřehů ze stavby. Toto neobvyklé letadlo jen tak někde neuvidíte a jelikož jsem Gripenem začal Saabí letku, je jasné, že následovník musel být také Saab.

Stavba šla dobře, bez nějakých záludností, na Gripenu jsem se naučil takové hrubé základy, Viggena jsem tedy chtěl mít "hezčího". Více jsem brousil, aby byl stroj kulatější, více jsem tmelil, abych zakryl nedokonalosti, náběžky křídla jsem olepil balsou, snažil jsem se precizněji lepit. Stavbu jsem si opravdu užil. Sdělal jsem tři depronové desky (900x400), elektroniku jsem použil osvědčenou Gripenovskou. Jako barevnou předlohu jsem nalezl Viggena Blue Petera, ta originální maskovací camo by pro mě byla ve vzduchu špatně čitelná. Pro ještě lepší orientaci jsem na vrchní stranu křídla, kousek za náběžku, nalepil LED pásky bílé barvy.

Ze záletu jsem měl obavy. Dolnoploch, který není dole kde chytit jsem musel házet spodem držením za vršek trupu. Nakonec to nebylo tak dramatické, poměrně dost tomu pomáhají kachní plochy, které jsou v pozici "nataženo". Start na 2/3 plynu, odhodit, pak ještě přidat a srovnat do horizontu a už letěl. Pak trošku trimování, abych dorovnal klopení způsobené motorem. Létá i na půl plynu a jako všechny delty, které jsem létal, musí být trošku natažený. Na přistání se musí jít trošku pod motorem, protože pokud stáhnu plyn úplně, jde dost prudce dolů. Expa mám nastavená na 55%.

Stejně jako Gripena, musím i Viggena neustále řídit, je mrštný a chvíle nepozornosti při pilotáži může špatně dopadnout.

 

Fotogalerie