Multiplex EXTRA 300 S

ve službě od září 2016

Parametry a funkce: rozpětí 1200 mm, délka 1086 mm, hmotnost cca 1450g, plocha křídla 37,23 dm2, funkce S, V, M, K(2), baterie LiPo 4S1P 2650mAh a 2800mAh, Rx FrSky D6FR, motor Permax BL-O 3720-0630, vrtule APC 12x8, MPX 3x 12x8, regulátor Ray 50A, serva 4x Multiplex MS-13020

Extra byla pořízena jako můj první seriózní akrobat a jsem jejím druhým majitelem. Je to Multiplex a lítá to hezky (jako vše od Multiplexu). Ještě než vzétla, našel jsem na ní dva nedostatky: ohnutý originální unašeč vrtule a oběhaná ložiska v motoru (vydávala nepříjemný hluk). Vyměnil jsem původní nějaký spalovákový třílist za dvoulist APC, pořídil nový unašeč a nový kužel a vyměnil ložiska v motoru.

Po třech měsících jsem se pustil do obnovy povrchovky. Původní barva (nástřik) již moc nedržela a tak jsem ji celou postupně oloupal a přelepil červeným Oracalem. Oracal jsem pak nahřál fénem, aby se pěkně přitiskl. Místo stříbrné lemovky jsem použil černou. Na konce křídel a spodek trupu jsem umístil "poziční" blikačky z 1W LED diod. V tomto případě jsem použil anglické moduly Flytron, napojené přímo na napětí z přijímače. Jsou vidět i za slunečného počasí. Neplní žádnou zásadní osvětlovací funkci, spíše jsem si chtěl vyzkoušet, jak to moduly zvládají a zda bude osvětlení dost vidět.

Jak hodnotit již hotový stroj? Kladně. Konstrukce je lehká, ale přesto pevná, nikde se nic neprohýbá, všechny panty na kormidlech fungují skvěle. Absolvoval jsem pár ostřejších přistání a podvozek stále skvěle drží. Letové vlastnosti jsou takové, jako se dají očekávat od akrobata. Kam jej nasměruju, tam letí. Výkonu má dostatek na stoupání "do nevidím". Nikam neuhýbá, není ani vratký, ani nestabilní, dokonce i plachtí. Přistát se dá v podstatě i bez motoru, i když já to tak nedělám. Na uvedené baterie se v klidu dá akrobatit až 8 minut, když se trošku pilot rozvášní, dva tříminutové lety v pohodě pohon zvládne.

Zakoupil jsem na Extru originální vrtuli. Bohužel se mi ale už nepodařilo sehnat originální kužel. S trojlistou vrtulí se podstatně změní letový projev. Najednou je Extra sice o kousek pomalejší, ale třílist má daleko větší tah a tak se dají obraty dělat v menší rychlosti. S touhle vrtulí si dovedu představit, že zavisí.

Jestli bych jí doporučil jako prvního akrobata? ANO! S originálním podvozkem ale vyžaduje rovnou ranvej, nejlépe asfalt.