Letová výbava

Elektromotory

Pohyb mých strojů v současné době nějčastěji  zajišťují stříďáky Turnigy. Používám řadu Aerodrive, je levná a na mé výkony zcela postačuje. Bohužel tato řada má jen zadní montáž, takže pro účely přední montáže musím vždy hřídel protlačit a trošku jí zbrousit, aby držel červík, který jí zajišťuje. V jednom stroji jsem měl ještě dlouho plechovky (400), a sloužily mi věrně do roztrhání těla. Dobrou zkušenost jsem také učinil s motory Emax řady BL a CF. Mohu taktéž doporučit motory Aeolian a Maytech, jsou poměrně dobré konstrukce a cenově v rozumné hladině.

Regulátory

Nemám jednu vyhraněnou značku regulátorů, kterou bych nějak preferoval. Většinou se snažím udržet kompromis mezi cenou a vlastnostmi. Mnou používané byl stejnosměrný DSYS 28A a střídavé, Turnigy Plush 30A, HobbyKing 30A, RedBrick 25A, používal jsem i Dualsky 18A, mám i od Bel Electronic HTL20A i HobbyKing SS 25-30A, ale ten mi z ničeho nic odešel. Každý je jiný, vždycky vybírám podle předpokládaného proudu a podle předpokládané vrtule. Zatím jsem zničil jen jeden a ten byl z druhé ruky, takže kdo ví v jaké byl kondici.. S klidem tedy doporučím do "levného" modelu i "levný" regulátor, raději vždy trošku naddimenzovaný.

Přijímače a senzory

Vzhledem k tomu, že moje vysílačka je Turnigy T9X vybavená Tx modulem FrSky DJT, používám hlavně telemetrické přijímače - osmikanály D8R-II plus (návod), šestikanály D6FR (návod) a použil jsem i pětikanál VD5M (netelemetrický). Oba přijímače "D" mají dosah tak daleko, že je letadlo již k nerozeznání, čili vlastně vyhovující. VD5M je pro halolety, ale v mém případě sloužil v letadle, které nelétá daleko. Senzory zatím používám FAS-40  (návod) (proudový senzor), napěťový baterkový FLVS-01 (návod) a variometr (návod) s "normální" přesností (odchylka je 1m). Umisťuji také napěťový dělič na pohonný pack, který si vyrábím sám podle tohoto návodu.

Pokrok nejde zastavit a tak do mojí stáje zavítal i SmartPort přijímač X8R. Umí pracovat i v D módu a je tak komatibilní s mým vysílacím modulem a tudíž můžu využít i jeho SmartPort, kam jsem připojil proudový senzor FCS-40A a LiPoly senzor FLVSS. Bohužel jsem zjistil, že nejsou senzory kompatibilní s mojí obrazovkou FLD-02, takže přenos dat se nekonal.

Serva

V témeř každém svém letadle mám jiná serva, všechna z levné produkce. Mám HS-81, slouží dobře již několik let. Mám i HK 15178, jak novější, tak starší. Novější mají tvrdší převody.  HXT900 dost vrčí. TG9e makají bez zaváhání, stejně tak i Turnigy Mini 16g serva. Použil jsem i 9g serva od Schweighofera, od Robbe. Nikdy mi žádné neodešlo "jen tak" ani po havárii, jen občas na něčem strhnu převody vinou neopatrného přistání. Situace mě donutila použít i serva s kovovými převody - MG90s

Pohonné baterie

Jako pohonné baterie jsem zkusil několik různých značek a kromě úplného začátku používám pouze LiPolky. Spokojený jsem byl s bateriemi Ray G2 i G3. Vydržely mnoho cyklů a na svou kapacitu patřily mezi "ty lehčí". Létal jsem také s GensAce. Nevydržely tolik cyklů jako Ray a poměrně brzy se nafoukly. Docela dobrou volbou za málo peněz u mne zůstaly Zippy. Není to žádná výkonová hitparáda a těch cyklů taky nejsou stovky, ale svoji práci odvádějí. Nemohu si stěžovat ani na "modré" Turnigy, s nimi jsem také spokojen. Nabíjím vždy s balancérem na max na 1,5C a nevybíjím úplně na minimum. Za zmínku stojí i Zippy Compact a nafukovací Dualsky, i s nimi jsem tak nějak spokojen, i když ten výkon není takový. V současnosti se mi zatím nejlépe osvědčily pro můj účel modré Turnigy. Jako pohonnou strategii jsem zvolil tříčlánky 2200mAh 40C, které mohu vložit do každého ze svých letadel. 

Kamera

Pro občasné focení a natáčení jsem zkušebně v roce 2012 pořídil z druhé ruky HD Wing kamerku s microSD kartou. Záběry byly v docela rozumné kvalitě (podle mého mínění). Záleží však hodně na světelných podmínkách. Na nějaké sofistikované sledování to ale není, šlo mi spíše o to, abych se lépe rozhlédl po okolí a častokrát jsem nalezl něco zajímavého, o čem jsem ani netušil, že to je na dosah ruky. Dvacet minut záznamu zabere asitak 2GB prostoru. Za 15 minut letu pak naseká asi 700 fotek. Je vhodné mít nějakou rychlou kartu, jinak je video trhané. Kamerka je vcelku malá a neváží nijak extrémně mnoho, takže jsem těžiště dorovnával pouze posuvem pohonného packu. Je dobré, aby kamera nezabírala ani kousíček letadla, na nemž je upevněna, jinak ostří na na letadlo a fotky či video okolí je rozmazané a k ničemu. V kamerce mi po čase odešla napájecí LiPolka, takže jsem přistoupil k výměně a pořídil 750mAh NanoTech. Po dvou letech provozu mi kamerka odešla.

Již delší čas jsem pokukoval po kameře Mobius. Její recenze vycházejí skvěle a její cena je relativně velmi nízká, takže jsem se nakonec rozhoupal a poté, co mi odešla HD Wing jsem Mobiusku zakoupil. Moje verze je s objektivem "normálním", chtěl jsem co nejmenší zkreslení obrazu. Kamera se dá koupit i u nás na revotech.cz. Zájemcům také doporučuji tyto stránky. Obraz se s HD Wing vůbec nedá srovnávat, je to úplně jiná liga. Navíc možnost upgrade firmware a rozsáhlé možnosti nastavení kamery, zejména z pohledu barev z ní dělají velmi zajímavý nástroj. Je ale více citlivá na vibrace, než byla HD Wing. Nebo je to možná více vidět...chce to lépe vymyslet uložení, aby se vibrace eliminovaly. Doporučuji ji také nabíjet "lepší" USB nabíječkou, protože pokud ji nabíjím jen z USB portu počítače, nabíjí se dost dlouho. Mobius nemá rád zimu a má tendenci se v teplotách pod nulou vypínat, takže je potřeba mu vymyslet pokrývku přes chladiče. 

Další kamerou v mých rukách je Hawkeye Firefly Q6. Kamera má vestavěné gyro, umí minimalizovat efekt rybího oka a má umět až 4K video, což nyní stejně nevyužiji. Je, dá se říci, o fous lepší obrazově, než Mobius, ale taky jí vadí přílišná zima. Ani ten operační čas není nejdelší, umí jet cca 30 minut. Jsem ale zvyklý ji mezi jednotlivými natáčeními na chvíli "oživit" dobitím baterie. Má sice software pro nastavení, ale bohatě si vystačím s nastavováním přes její OLED display. Tuto kameru doporučuji pro její kompaktnost, její kvalitu obrazu, protože i 2.5K je nativních a také proto, že je možné ji nabíjet napětím 5-24V za provozu.

FPV Vysílač
Taky jsem propadl fenoménu FPV, ale nehodlám to nijak hrotit. Koupil jsem si na evropském Banggoodu video vysílač. Je absolutně blbuvzdorný, umí 32 kanálů a stačí ho jen napájet a vhodně umístit. Moje kamera umí v režimu live-video out taky nahrávat, takže to je super, nemusím pořizovat další kameru. Vysílač nic neváží (jen jednotky gramů) a tak ani letadlo nijak neobtěžkává. Vysílač se sice dost hřeje, ale za letu ho chladí vzduch, tak to není tak hrozné. Celé FPV beru jako zpestření letu a pomůcku při natáčení, abych měl horizont "rovně".

Letový stabilizátor
Aby nebyly záběry z kamery roztřesené, pořídil jsem od Orange letový tříosý stabilizátor. Instalace do modelu je jednoduchá a v pohodě ji zvládne i začátečník. Stabilizace se dá za letu zapínat a vypínat, což je velká výhoda. Letadlo je se zapnutou stabilizací takové vláčné a jakoby tupé na ovládání. Návod pro instalaci jsem použil tento. Na vstupu je pouze jedno křidélko, na výsupu dvě. To v originálním provedení znamená, že není možné použít diferenciaci. Orange stabilizátor je možné taky přeflashovat a tak z něj udělat nástroj s mnoha možnostmi. Podrobný návod je k nalezení na Cevarových stránkách, doporučuji alespoň k nahlédnutí.

OSD
Jelikož jsem měl problémy při lítání na FPV s výškou a s tím souvisejícím klesáním a stoupáním, rozhodl jsem se pro pořízení OSD s GPS čipem. Chtěl jsem jen základní funkce a nepotřebuji zatím autopilota a tak jsem vybral na HK Mini OSD system w/GPS module. Poskytuje informace o GPS souřadnicích, dvou napětích (jedno je napájení OSD), výšce a čase. Prozatím vyhovuje. I toto OSD se dá přeflashovat pomocí USB Atmel programátoru. Podstatně se tím změní jeho vlastnosti a vzhled prvků na displeji. Podrobný postup, jak flashnout na uOSD je zde. Soubory potřebné k přeflashování jsou k dipozici tady.