ŠAD Zlín Z-37 Čmelák

Parametry : rozpětí : 980 mm, délka : 710 mm, hmotnost : 400g, funkce : S, V, K(2), M, motor : ART TECH AT-BW40D-05-10, vrtule : 10x7 APC E, regulátor :  Red Brick 25A, serva : 4x micro Hobbyking + HXT900, baterie : LiPo 3S1P 1600mAh Zippy, pohodový plazolet. Letový čas 20-25min podle síly větru.

 

Další kousek, do kterého jsem se zamiloval, jak jsem ho viděl. Stavba byla pro mne potěšením. Bohužel jsem nevychytal pohonnou jednotku a létal na dvoučlánek, na který to s původní vrtulí sice letělo, ale výkonu moc nazbyt nebylo. No co se dalo dělat, zvolil jsem tříčlánek a jinou vrtuli a cestovní rychlost se nyní posunula do poloviny plynu na vysílači. Kromě baterky je Čmelda osazen šuplíkovými zásobami. Také jsem již dotvořil povrchovku a musel dát větší kolečka, protože louka, kde jsem létal nebyla úplně rovná a tráva nebyla nakrátko posečená, takže chlapec občas zakopl. Ve snaze docílit menší citlivosti na vítr a jeho kymácení se jsem snížil vzepětí hlavního křídla. Je sice nutné čmeláka nyní držet více na rychlosti, ale nevadí to. Rozdíl rychlostí je minimální a není již tak tupý na křidélka. Motor toho začíná mít dost (spíše tedy jeho ložiska), zato má ale zajímavý zvuk :-) Jako zábavu na nedělní odpoledne jsem dodělal poziční světla částečně z LED pásek a částečně z LED diod, v ranním a podvečerním šeru to hezky vypadá.

 

Samozřejmě jsem se nechal inspirovat uživateli, kteří již model mají a JMX má na toto téma krásně zpracovaný článek.
Pracovní postup :
1) Jako první jsem slepil trup, poloviny výškovky a křídlo. Pro jistotu jsem páskem vyztužil výškovku a trubkou centroplán křídla. Chtěl jsem, jak uvádí návod, propíchnout trup, abych tudy vedl bowdeny, ale za boha jsem se nemohl rozumně trefit a tak mám táhla vedená vně trupu, jako to má můj TwinStar...co mě potěšilo je, že trup má již udělané vyosení. Nad hlavním křídlem a před kabinou jsem vydlabal dutiny. Před kabinu jsem umístil regulátor, nad křídlo pak serva S a V, přijímač a baterku. Poté jsem zalepil přední horní část trupu, kterou jsem kousek zkrátil, aby se dal vložit regulátor a na spodku jsem srazil hrany, aby dobře pasoval motorový kryt. Stříbrnou pásku, která držela na svém místě elektrovybavení jsem vyrazil a vše zakapal troškou tavného lepidla, na tom EPP nechce nic samolepícího držet.
2) Původní páky táhel jsem vyměnil za MP-JETy, použil jsem větší hlavní podvozková kola, vzhledem k tomu, že jsem umístil vyztužení centroplánu dost dopředu, vylamuje se podvozek, budu to muset předělat. EPP je dosti tuhé i po rozhýbání kormidel, snad to serva utáhnou...výhoda zase je, že i když jsem dost vydlabal trup, je to v krutu pevné takže nemusím podélně vyztužovat pásky...nakonec jsem nevydržel ten zvuk serv a opatrně trošku prořízl místa ohybu kormidel.
3) Stavba není nijak extra náročná, celou dobu stavby jsem se snažil maximálně dodržovat těžiště a zatím se daří...alespoň nebude nutné vozit mrtvou váhu. Výchylky kormidel jsem dal tak na "prostřední" a pokud to dobře poletí a bude dobře reagovat, již to tak nechám. Vzhledem k tomu, že do modelu dávám šuplíkové zásoby, měl jsem obavu, že motor nebude mít dost síly, ale je to OK. Baterie 2s1p 1800mAh je veliká akorát do prostoru nad křídlem. Rozhodl jsem se vydlábnout ještě kousek prostoru směrem k předku stroje, aby baterie měla trošku vůli a nebyla v prostoru nad křídlem tak namáčklá. Nakonec jsem ještě udělal prostup křídlem do prostoru nad křídlem, abych nemusel kvůli baterii stále sundavat křídlo. Vrtuli jsem ve finále použil GWS-ku 10x8 SF, zároveň jsem ze dna od hořčice udělal žebrování na motorový dekl. Motorový dekl jsem na rozdíl od přilepení dle návodu raději přišrouboval (na trup jsem nalepil kousky překližky aby se měly šroubky do čeho zakousnout).
4) V kokpitu je nalepený pilot a palubní deska, strop kokpitu jsem nabarvil světle šedý, ostatní stěny tmavě šedé...Ampérmetrem jsem naměřil maximální odběr cca 6.5A, což mi při dvoučlánku dává na plný plyn necelých 55W. Není to tedy žádné rodeo, ale po záletu se jedná o pohodový pomalolet, přesně, jak jsem si přál.
5) Jako barvy jsem použil akrylátovou matnou šafránovou žluť z Baumaxu, na drobnosti pak Unikolky, panely jsem nakreslil černou lihovkou....
6) Zalétáno, konečně...poté, co jsem Čmeláka nabarvil, jsem pochopitelně rozhodil těžiště vzad. Jelikož již nemohu posunout baterii vpřed, musel jsem do motorového krytu přidat asi 10-20g závaží...celý model tedy váží lehce pod 500g (i s baterií) a je na přistání trochu rychlejší, než bych čekal. Polétání je s ním nezáludné a hezky pohodové. Letový čas jsem odzkoušel 15 minut a na dvoučlánku jsem naměřil 8V, myslím tedy, že 30 minut zvládnu bez potíží.
7) Konečnou a poslední úpravou bylo ještě jedno vyztužení podvozku, které jsem udělal z drátu, podvozek měl tendenci se ohýbat. Aby nebyl Čmelda na přistání tak rychlý, mírně jsem sklopil křidélka dolů, dosáhl jsem ještě pomalejší cestovní rychlosti.

Originální návod ke stavbě je ke stažení zde.