Multiplex TwinStar II BL

rozpětí 1420 mm přijímač FrSky D8R-II plus
délka 1085 mm motor 2x Leopard LC2830-9T 1290kV
hmotnost 1300g vrtule 2x APC SF 8x6
plocha křídla 43 dm2 regulátor 2x HobbyKing 30A
funkce S, V, M, K(2), LED servo 4x Hitec HS-81
baterie LiPo 3S1P 3700mAh anebo 2200mAh telemetrie FAS-40, vario

 

TwinStara II jsem dostal jako narozeninový dárek někdy v roce 2009. Jeho osazení bylo velmi dlouho původní. Trošku je citlivější na výškovku, jinak je Twin Star velmi pohodové letadlo, někoho by mohl i nudit, ne tak mě. Vždy si rád majestátně brousím nad hlavou. Vzhledem k tomu, že je jeho let poměrně dost stabilní a je hodně blbuvzdorný, vozí Twin Star kamerku. Zvolil jsem HD Wing s kartou 8GB, která však zemřela věkem a nyní již vozí Mobiusku. Po čase jsem na TwinStara přidělal také sadu LED-ek coby poziční světla. LEDky byly napájeny samostatným jednočlánkem. Za celou dobu, co ho vlastním jsem s ním havaroval pouze 2x, pokaždé to bylo na ruce. Již je sice léty dost obouchaný, ale Multiplexí Elapor zatím nejeví známky nějaké únavy.

Po pěti letech spokojeného provozu na plechovky a dvoučlánek dostal TwinStar v roce 2014 střídavý pohon a tříčlánek. Původní motorová lože jsem zkrátil na polovinu a posunul dále do gondol. Trošku jsem je musel vyztužit plastovým hranolkem, protože se prohýbaly. Jako lepidlo jsem použil UHU power. Motory mají zadní montáž, Lože drží pevně i při letu na plný plyn. Oba regulátory jsou spojeny do jediného kanálu, včetně výstupů BECů. Vzhledem k tomu, že jsou proudově naddimenzované, nepředpokládám problémy. Počet serv (4) je také konečný. Po deseti minutách vzdušného řádění jsou motory nejteplejší částí pohonného systému a pocitově jsou jen "vlažné". LED osvětlení jsem částečně vyměnil za LED pásky, abych mohl bez potíží používat napájení přímo z pohonného packu. Pásky mají také větší svítivost. Osvětlení je spínané dálkově přes RC spínač v modelu. Do náběžných hran křídla jsem umístil vysocesvítívé LEDky, usnadňuje mi to orientaci ve vzduchu za šera. Docela jsem si na to osvětlení zvykl. 

Jelikož měl na sobě spousty malých vrypů, tmelil jsem alespoň některé hlubší rány šlehaným tmelem. Na barvení jsem použil vodou ředitelné akrylátové barvy a štetec. Bílá a černá jsou barvy a zbytek jsou samolepící folie. Přibyl také podvozek. Příďová noha nebyla řiditelná, zadní část podvozku byl dural. Kola jsem použil pěnová, nedeformují se jako mechová při delším stání. Celý podvozek (jak předek, tak i zadek) byl připevněn na plastových deskách, vložených do trupu letounu a byl kompletně demontovatelný. Přední noha musí být vyšší, aby Twin Star v pohodě vzlétl! Podvozek znatelně mění letové vlastnosti, je třeba  lehce "doštelovávat" výškovkou, takže přechody s podvozkem / bez podvozku znamenají menší trimování.

TwinStara jsem v říjnu 2014 osadil FrSky osmikanálovým přijímačem s telemetrií a přidal proudový a napěťový senzor a vario. Komplet jsem kvůli tomu musel předělat vnitřní "rozvody" drátů, ale je to jen k dobru. Vzhledem k výše popsaným úpravám chlapec trošku přibral na váze, takže už nemá ten začátečnický efekt "to se srovná samo", zato ale umí pěkně střihat oblohou na plný plyn.

Léta provozu se podepsala na originálním motorovém loži, které jsem ulomil při přistání a škrtnutí vrtulí. Obě lože jsem předělal a vyměnil za plastové desky vsazené do gondol. Subjektivně se celkem zásadně zenšily vibrace od motorů.

V dubnu 2016 jsem podvozek z TwinStara opět demontoval. Stejně jsem létal spíše bez koleček a navíc TwinStar vozí už i FPV vysílač, takže každý gram ušetřené hmotnosti se hodí. Zároveň také proběhla menší oprava trupu, jeho přelakování a uspořádání vnitřní výbavy. Musel jsem i upravit držák Mobiusky, abych minimalizoval vibrace a odstranil tím jello.

 

V červnu 2016 jsem s prvním TwinStarem II havaroval. Rozhodl jsem se již neopravovat stroj, který mi léta věrně sloužil a zakoupil nový kit, který již má kovové přepážky pro střídavé motory. Celou elektroniku jsem použil z původního stroje, jelikož nijak neutrpěla. Ve stavbě jsem provedl pár změn. Za prvé jsem vyřízl v trupu prostor "pumovnice" a do něj umístil celý přijímač. Uspořilo se tím místo v trupu. Také jsem zrušil spínač osvětlení, jelikož stejně létám pořád se zapnutým. Osvětlení jsem napojil přímo na pohonný tříčlánek, jelikož LED pásky jsou právě určeny pro 12V, každé křídlo na větev napájení ESC. Prozatím je osvětlení složeno jen z pásků LED diod. 

Křídla jsem nyní neslepoval dohromady a jsou tedy oddělená, slibuji si od toho snažší transport modelu. Znamená to však více konektorů na propojování v trupu, ale to není zase takový problém. Regulátory jsem neukládal do motorových gondol, ale vedle gondol do křídel. V gondolách je nyní více místa a regulátory jsou umístěny na suché zipy. Smyslem bylo zkrátit co možná nejvíce délku vodičů z a do regulátorů.

V srpnu 2016 montuju do TwinStara II stabilizaci od Orange (ver 2.1). Nechápu, jak s tim může někdo lítat, letadlo je úplně gumový na ovládání, ale každopádně účel je v tom, aby když točím a je větrno, letadlo tolik neposkakovalo. Stabilizace se dá vypnout, to je dobře...

Květen 2017 a já občas musím řešit opět jello ve videích. Po důkladném prolezení internetu zjišťuji, že mnou navržený pohon je sice fajn z hlediska výkonu, ale rozvibrovává celý stroj a tak jsem přikročil k objednání "nejvýkonnějšího" doporučovaného setupu, tj. motorů velikosti 2830 s cca 1100 otáčkami na volt. K tomu volím vrtuli 8x6 APC SF. Myslím, že výkonově jsem na stejné úrovni, ale již subjektivně cítím, že vibrace z valné části ustaly. 

Volba motorů Propdrive V2 se však neukázala jako dobrá, protože mi v prvním nejdříve odešlo ložisko a ve druhém se pak vymlela hřídel. Dostal jsem toho plné zuby a pořídil po asi dvou měsících dva odpovídající Leopardy od emotors.cz. Společně s vyváženými vrtulemi originál APC je s jellem teď téměř klid. Stejně jsem ale musel použít tlumící podložku pod kameru a když točím serióně, raději vystoupám, vypnu motory a plachtím. Také jsem pod motorové šrouby a pod lože umístil 4 gumové bloky. Nyní nejsou vibrace cítit ani při startu.

Originální návod ke stavbě je ke stažení zde.

Videogalerie

Květen 2017


Březen 2015


Únor 2015


 

TOPlist