ŠAD North American P-51 Mustang

ve službě od března 2016

rozpětí 1100 mm přijímač FrSky D6FR
délka 930 mm motor Aeolian 3530 1100kV
hmotnost 950 g vrtule APC 10x5
plocha křídla neurčena regulátor HobbyKing BlueSeries 30A
funkce S, V, M, K(2), LED servo 2x HK 12g MG, 2x HXT900
baterie LiPo 3S1P 2200 mAh telemetrie FBVS-01

 

Stručně ke stavbě : Modely od ŠADu znám a Mustanga každý chválil, jak hezky létá. Přinesl mi ho Ježíšek, tak, jak jsem si to přál, takže Mustang doplnil Hellcata na pozici rychloletu pro zábavu, kterej vytáhnu jen tak z auta. Stavebnice je velmi jednoduchá, žádnou záludnost neočekávejte. 

Po vybalení z krabice jsem zjistil, že je trošku křivě vyříznutá zadní část trupu (za kabinou se stáčí vpravo) a každá půlka křídla je u středu jinak široká. To není zásadní problém, trup jsem vydlabal a trošku přiohnul. EPP je houževnaté, takže kousek to ještě uhýbá...no, vyřešil jsem to tak, že jsem směrovku nalepil trošku "kontra" nakřivo. Křídlo je v pohodě, po nasazení na trup není různá středová šířka vůbec vidět, stejně je křídlo částečně v centroplánu vydlabané kvůli vodičům serv a osvětlení. Ke stavbě jsem vůbec nepoužil přiložený návod, dílů je tak málo, že to nejde splést. Navíc jsem dělal variantu s oddělitelným křídlem, což znamená určitou improvizaci samu o sobě a tu baterku 2200mAh, která je dosti velká je třeba někam dobře vmáčknout. Proto je celý předek od kabiny k motoru vydlabaný a důkladně vyztužený uhlíkovými pásky a plastovými přepážkami. Regulátor jsem nechal venku na boku za motordeklem. Jednak kvůli chlazení a pak také kvůli šetření místem uvnitř trupu. K povrchovce mě inspiroval Mustang VAL-HALLA. Stavba mi trvala zhruba měsíc, protože jsem nikam nespěchal a postupoval někdy i jen po půlhodinách denně. Suverénně nejvíc času zabrala povrchovka. Ve finále mě udivila poměrně vysoká letová hmotnost, ale to bude tím barvením a velebaterkou, myslím, že pohon si s tím poradí a alespoň to ve finále snese taky trošku větru...

Zálet proběhl bez potíží. Vlivem vyšší letové hmotnosti má na nízké rychlosti tendenci padat po křídle, když hodně krouhnu zatáčku, to se dalo čekat. Jinak je to velmi hodný stroj, není nijak rychlý, ale poradí si i s větrem 5 m/s. Na přistání stačí vypnout motor, krásně doklouže. Stačilo mi jen trošku dotrimovat a letí stabilně. Je obratný a má poměrně tuhou konstrukci. Pokud někdo zvládl bez potíží třeba EasyStar, může být Mustang pokračováním. Při nižší (doporučené) letové hmotnosti to musí být v podstatě nerozbitný a stabilní model.

Originální návod ke stavbě je ke stažení zde.