DP Model Grumman F6F Hellcat

ve službě od dubna 2015

rozpětí 1100 mm přijímač FrSky VD5M
délka 760 mm motor Turnigy 2836 1100kV
hmotnost 880 g vrtule GWS style 10x6
plocha křídla neurčena regulátor HobbyKing BlueSeries 30A
funkce S, V, M, K(2), LED servo 2x HK15178, 2x HXT900
baterie LiPo 3S1P 2200 mAh telemetrie není

 

Stručně ke stavbě : rozhodl jsem se vyzkoušet výřezy od dalšího tuzemského výrobce - Pavla Dostála. První dojmy ze stavebnice byly rozporuplné. Výřezy měly dorazit včetně bižuterie, dorazily bez. Byly však za příznivou cenu. Výrobce již tuto stavebnici stáhl z nabídky, takže jsem možná poslední, komu ji vyrobil? Dorazily mi dvě části trupu, výškovka, směrovka, poloviny křídel a kabina. Vyříznuto bylo čistě, otřepy jsou minimální, díly jsou souměrné. Křídla se mi zdají dosti plochá (mají nízký profil) a odtokovka je poměrně dost slabá, takže ji bude nutné asi trochu vyztužit...ohýbá se. Jelikož výřezy trupu jsou plné, může si každý dlabat, jak se mu líbí. Začal jsem zadní půlkou letounu - částečně vydlabal a protáhl bowdeny pro ovládání V a S. Směrovku i výškovku jsem vyztužil, prořízl kormidla a zabrousil. Letoun jsem vybavil zadní řízenou ostruhou napojenou na směrovku. Pod směrovkou je zadní bílé poziční světlo. Spodek směrovky jsem rozšířil, aby navazovala na trup. Pokračoval jsem křídly. Nejdříve vyztužit. Jak jsem psal, jsou slabší, než bych čekal, takže dvě uhlíkové trubičky a jeden pásek to snad udrží. Křidélka byla vyříznuta po celé odtokovce a tak jsem v rámci přiblížení se předloze křidélka zmenšil a také vyztužil. Zbytek spáry po křidélkách jsem vyplnil odřezky EPP. Do horní strany křídel jsem vydlabal šachty pro serva křidélek a také vlepil na konce pozičky a do náběžek reflektory. LEDky v křídlech nebudu mít odpory, jsou všechny připojeny sériově, vychází to na 12V a napájení pohonným packem. Předpokládám využití zatahováku, takže první podvozek bude jen na zkoušku. Další část stavby se týkala přední části trupu. Odřízl jsem zhruba velikost poměru motorového deklu a zadlabal do ní motor. Ve zbytku jsem uvnitř vyřízl šachtu pro budoucí RC vybavení. Uchycení hlavního křídla je u náběžky na čep a u odtokovky na šroub. Namáhané části uchycení jsou provedeny z plastu. Obě části předku jsem slepil k sobě a uvnitř vydlabal zárodek šachty pro uložení regulátoru a pohonné baterie. Přední půlku trupu jsem pak přilepil k již připravené zadní části, do které jsem v mezičase umístil serva V a S. Dřevěná destička v šachtě funguje jako výztuž. Dále je zeslabená část trupu vyztužena zvenku na každé straně uhlíkovou trubičkou a zevnitř uhlíkovým páskem. Vyřízl jsem kabinu, abych se dostal do trupu vrchem a nemusel strkat baterii spodkem a dovydlabal zbytek vnitřku trupu, aby šly všechny komponenty pohodlně umístit. Prozatím zkusmo s osazeným motorem a baterkou to vypadá, že těžiště zhruba vyjde bez dovažování olovem. Křídlo jde do finále. Za prvé vyrobit provizorní podvozek. Z Plastových destiček jsem zhotovil základnu a z trojky ocelového drátu nohy. Kolečka jsou pěnová, velikosti 2.25 palce (zhruba v poměru odpovídá originálu). Desky základny jsem vytvořil větší, aby se k nim později dal přidělat zatahovák. Kabely serv a osvětlení jsem zakončil konektorem MPX. Diferenciaci křidélek používat nebudu, u této velikosti modelu, si myslím, nemá cenu, takže obě křidélka jdou do jednoho kanálu. Posledním krokem byla povrchovka křídla. Trup jsem finálně vydlabal a upravil pro umístění elektroniky. Jelikož vyšla baterie dosti vepředu, je v trupu spousta místa na komponenty. Dodělal jsem táhla serv k ocasu, vnitřní vybavení jsem přilepil oboustrannou lepicí páskou. Vedení pro poziční osvětlení je napojené přímo na pohonný pack, bez spínače, takže svítí stále. Opět jsem celý trup opatřil povrchovkou. Odnímatelná kabina je vzadu uchycena čepem, vpředu je na magnety.

Letadlo je hotové, dodělal jsem jen drobnosti v povrchovce a nakreslil značení, vše je provedeno vodou ředitelnými barvami. Těžiště jsem umístil do první třetiny hloubky křídla (měřeno od náběžky). Bez dovažování vychází Hellcat trošku těžší na čumák, což při záletu nebude vadit. Vzhledem k velikosti výškovky jsem na ní raději zapnul expa.

Povrchovka je převzatá z Hellcatu F6F-5K, VU-1, Oahu, Hawaii, September 17, 1959. Jednalo se o rádiem řízený bezpilotní stroj. Letouny byly v původním provedení, pouze zbaveny výstroje a vybaveny dálkovým ovládáním. Pro snadnější pozorování byly opatřeny výrazným markingem. Ovládány mohly být buď z pozemní, ale i z palubní základny, případně dalšího letounu. Některé stroje byly vybaveny přídavnými nádržemi na koncích křídel. Letouny F6F-5K byly použity i během testů jaderných bomb na atolu Bikini. (text Eduard)

Zálet proveden za bezvětrného počasí. Až jsem byl překvapen, jak hodný Hellcat je. Nikam nepadá, nikam neuhýbá, výkon na vrtuli je dostačující. Trošku jsem akorát snížil expa, protože to bylo až moc tupé na ovládání. Po pár úspěšných letech jsem Hellcata osadil zatahovákem z HK, je to Twist and Turn. Křídlo má velmi slabý profil a tak podvozek trošičku vyčuhuje nad profil. Při zatažení není rozhození těžiště nijak divoké.

Zatahovák jsem na konci července zrušil. Ne, že by špatně fungoval, to ne, ale při startu Hellcat přepadával na čumák. Vrátil jsem tedy zpět drátový podvozek, který jsem nechal trošku vykloněný vpřed, jak to má originální Hellcat. Taky jsem trošku nakytoval konce křídel šlehaným tmelem, aby se trošku zpevnily.

Na přelomu roku 2015/2016 jsem řešil, zda Hellcata neprodám, přeci jen je to "jenom EPP". Rozhodl jsem se však, že si ho nechám a trošku ho zrestauruju. Stáhnul jsem originální US Air Force písmenný font na nápisy, Hellcata jsem přebrousil, překitoval zředěným šlehaným tmelem na spodku trupu. Předpokládal jsem, že bych zrušil podvozek, nakonec se tak nestalo. Křídla jsem "přetřel" velmi zředěným šlehaným tmelem. Celé jsem to vybrousil a znova natřel. Možná, že trošku nabral na váze díky barvě, ale zase je hladší, než byl a tak je kapku rychlejší a zdá se mi stabilnější za letu. Celé letadlo je díky tmelu taky o dost tužší, zejména konce křídel a odtokovka. Je to zase frajer a ve vzduchu mu to sluší! 

Videogalerie

duben 2015