LM Model Focke Wulf FW-190 A

Parametry : rozpětí : 850 mm, délka : 700 mm, hmotnost : 500g, funkce : V, K(2), M, motor : Turnigy 2830, vrtule : APC E 8x6, regulátor : HTL20A, serva : 3x micro Turnigy TG9e, baterie : LiPo Zippy 3S1P 1500mAh 20C.

 

O modelech LM Model jsem toho hodně četl a hodně lidí je má. Když jsem zjistil že pan Mašík má FW-190 ve slevě, bylo rozhodnuto, protože se mi druhoválečné stroje líbí a po FW-190 jsem již nějakou dobu pokukoval, takže vánoční dárek. Chtěl jsem něco, co se dá hodit do kufru a vytáhnout, když mám deset minutek čas a chci si zalítat.

Stavba lahůdka, nic nepřekáželo, ničeho nebylo navíc, nic nechybělo, výřezy jsou velmi kvalitní a precizní, nikde jsem nic nebrousil ani neupravoval. Motor a vrtuli jsem zvolil původně stejné jako u bývalého Mustanga. Baterii jsem umístil před kabinu, kde jsem udělal otevírací dvířka. Krásně tak sešteluju těžiště bez nutnosti někam cpát závaží. Křídlo je vybaveno dvěma servy. První let trval dvě vteřiny, protože jsem vůbec nečekal, že by to mohlo být tak živé. Je to můj první stroj, kde jsem si musel na vysílači zapnout expa. Povrchovka je inspirovaná reálným letounem z východní fronty, podle FW-190F-8 II./SG 4 JG 26, která v této kamufláži operovala v létě 1944. Jinak je to přesně ten typ stroje, se kterým se za deset minut letového času hezky člověk vyblbne. Úprava proti původní stavebnici je jen ta, že nemám přepážku až vepředu, ale trošku utopenou v trupu. Materiál je velmi houževnatý a již pár nešetrných přistání zažil. Stále bez známek "únavy". Barveno je vodou ředitelnými barvami (něco jako balakryl) a štětcem.

Tak po nějakém tom létání jsem provedl pár úprav.

První úpravou byla výměna motoru. Hlavním důvodem bylo, že stávající EMAX s 3mm hřídelí byl po několika ostřejších přistáních značně "unavený" a to jak na hřídeli, tak na ložiscích. Vyměnil jsem jej za Turnigy 2830 1000kV, letadlo je zároveň o dost živější a "na míň plynu lépe táhne". Zároveň jsem vyměnil kužel, neboť původní od Pelikána byl zdrojem vibrací, jelikož dostal už dost facek. Také jsem musel přidělat větší větrací otvory, jelikož v parném létě mi regulátor shazoval výkon kvůli přehřátí. Zvětšil jsem tedy otvory okolo motoru v motorovém deklu a na spodku křídla vyrobil další otvor pro odvod vzduchu z trupu ven.
Za druhé jsem vyztužil okolí otvoru pro baterii (před kabinou) ještě nějakým uhlíkem. Měl jsem obavu, aby mi EPP neprasklo.
Za třetí - na dekl baterie jsem dal silnější magnet, zjistil jsem totiž, že při některých manévrech se pootevíral.
Za čtvrté jsem využil návodu na RCMANII a vyrobil panty na konce křidélek z tavného lepidla, od přistávání byly již trošku odtržené. Drží to zatím super a když se to dobře vyhladí, není to skoro vidět (což není můj případ, dal jsem tam toho lopatu).

Proveden další update vzhledu. Na internetu jsem nalezl popis označení německých letadel za druhé války, takže jsem se jal předělat kříže a znaky na letounu tak, aby se přiblížily skutečným znakům. Vytištěny jsou na samolepící folii pro laserové tiskárny. Také jsem vlepil podvozek v "zasunutém" stavu, aby letoun vypadal "věrněji". Poslední věcí bylo vlepení magnetů pro lepší držení křídla do přední části trupu. Přestal jsem důvěřovat jenom samotnému čepu v přední části křídla a chtěl jsem mu trošku ulevit v námaze.

Jelikož mne omrzela zelená povrchovka a zjistil jsem, že je letadlo za pošmourného počasí hůře čitelné na nebi, rozhodl jsem se pro změnu. Nechal jsem se inspirovat velmi jednoduchou, ale můj účel splňující povrchovkou letounu, na kterém létal Obl. Adolf Dickfeld v prosinci 1942 v Tunisu. Jeho stroj byl FW-190 A4 a náležel k Stab II.JG2. Je to opravdu jen inspirace !!!

Letadlo věrně slouží svému primárnímu určení - je schopno létat kdekoli, kdykoli mám chuť a 10-15 minut času.

Originální návod ke stavbě je ke stažení zde.