Hiesbök El Marabu XL

ve službě od prosince 2015

rozpětí 1524 mm přijímač FrSky D8R-II plus
délka 998 mm motor Turnigy 3542
hmotnost 1380g letová vrtule APC 11 x 7
plocha křídla neurčena regulátor HobbyKing 40 A
funkce S, V, M, K(2), klapky (2) servo 2x Turnigy 16g, 4x Corona MG929
baterie LiPo 3S1P 2200 mAh telemetrie FAS-40

 

Marabu je můj první konstrukční letoun. Je to dárek a jako takový si zaslouží maximální péči. Maraba jsem měl do týdne od objednání, což zasluhuje pochvalu a není to úplně obvyklé v českých zemích. Na stránkách pana Hiesböka je zpracován velmi podrobný návod, jak Maraba slepit : část 1 (VOP, SOP, panty), část 2 (trup), část 3 (opět trup), část 4 (křídlo), část 5 (křídlo), část 6 (křidélko), část 7 (křídlo), návod je však k malému El Marabu. To samozřejmě nevadí, protože postup je stejný i pro velkého, pár drobností je odlišných, ale k tomu je zase do stavebnice přiložený velmi přehledný plán. Proto zde neuvádím podrobný postup stavby, pouze pár fotek...

hotový trup

vybroušený trup a ocas, připravený k potahování, vlepena řiditelná zadní ostruha

začíná to vypadat jako letadlo

pilot si osedlal svůj stroj a přibyla také vybroušená křídla, ano, největší opruz - broušení náběžky - mám za sebou

už se to chýlí ke konci, elektronika osazena, na řadě je design

Aby se mi lépe přikládalo křídlo na trup, udělal jsem na křídle dva hranoly z balsy, které pasují do otvoru za kabinou. Nemusím pak na šoubech lovit rovinu. Také jsem zadekloval balsou trup pod kabinou a za motorem pod baterkou. Dekly jdou sundat, jsou na šroubkách, baterkovej je na magnetech. Oproti originálnímu záměru jsem také udělal řiditelnou zadní ostruhu a zasklení kabiny jsem udělal pro jistotu ze tří částí a abych ho neopatlal lepidlem, přišrouboval jsem jej. Marabu je osvětlený - pod folií v křídlech na koncích a na středu, na konci trupu a v kabině nad pilotem má přistávací reflektory. Jsem trošku zatíženej na světýlka...bohužel to pod tou bílou fólií není skoro vůbec vidět.

A jak vlastně El Marabu XL létá? Myslel jsem si, že to bude lítat jako FunCub, ale omyl. S mojí motorizací je to docela svižné polétání, reakce na povely jsou hezky rychlé, není to žádný lenochod, takže úplnému začátečníkovi bych ho nedoporučil. Minimálka je docela nízko, nechá se dojit, pak prosedne. Vyvážil jsem to tak, že je to lehce těžší na zadek (tak půl centimetru vzad). Klapky na určité rychlosti vůbec nemusím kontrovat výškovkou, takže přistávám tak, že vykopnu klapky na cca 45° a stáhnu plyn na nulu, drahoušek pak krásně doplachtí.

Po pár letech a jednom tvrdším přistání se mi zlomily všechny polykarbonátové panty na směrovce. Nevím, jestli to bylo tím tvrdším přistáním, nebo proto, že jsem je možná trošku potřísnil vteřiňákem. Naštěstí se to stalo na zemi, takže se to obešlo bez havárie. Přilepil jsem kormidla izolepou, jako to mám na Aquile, tam to drží perfektně. Po dalším tvrdším přistání jsem ulomil páku směrovky, takže výměna za plastovou. Na vině jsou ruce pilota a neodpružená zadní ostruha. Taky jsem pořídil servo-reverser na klapky, protože jedno z táhel šlo dost šikmo a klapka nedovírala, takže táhlo jsem přehodil na druhou stranu. 

Marabu v mojí motorizaci papá za letu 9 - 10 A, takže v pohodě vydrží ve vzduchu až 10 minut. To jsem vůbec nečekal a potěšilo mě to. Když mu naložím, frčí slušně.

Bílá barva je pro mě špatně vidět, takže v září 2016 došlo k rekonstrukci Maraba a potažení některých partií zlatožlutou barvou. Mimo jiné jsem se také snažil narovnat zkřivené pravé křídlo. Výškovku a směrovku jsem pověsil na klasické MP-Jetové panty a překližkové páky na nich nahradil za plastové, které nejsou tak křehké. Osvětlení z LED pásek jsem z křídel vyndal a nalepil zvenku.

 

 

Videogalerie

květen 2017