Multiplex EasyGlider PRO

ve službě od září 2013

rozpětí 1800 mm přijímač FrSky D8R-II plus
délka 1130 mm motor Turnigy 3530/14 1100kv
hmotnost 1050 / 1500 g vrtule listy Graupner 10x5, kužel MPX 5mm
plocha křídla 41,6 dm2 regulátor HobbyKing 30A
funkce S, V, M, K(2) servo 2x Turnigy 16g, 2x Turnigy 9g MG
baterie LiPo 3S1P 3700 mAh anebo 2200 mAh telemetrie vario, FBVS-01

 

EasyGlidera jsem chtěl protože je to jiný typ stroje, než jsem kdy měl. A vlastně větroně jsem neměl nikdy, ani když jsem začínal. Láká mě se jen tak flinkat po obloze. Jako vše od MPX je i tento model sestavený bez potíží, skoro hned a všechno krásně pasuje. Zvolil jsem původně vlastní zelené motivy ze samolepící folie.

Model bych v klidu doporučil začátečníkovi, pokud se nastaví malé výchylky je velmi hodný a poklidný. V mém případě vozí kamerku pro občasné focení či natáčení. Stavba mi celkem zabrala tři odpoledne a to jsem si s tím dost hrál. Motor je schopen ho hnát vzhůru téměř kolmo, tak je nutné trošku po zapnutí motoru potlačovat, aby stoupal v rozumném úhlu. Kdybych ho stavěl znova, už bych do ocasu nevkládal zátěž, která byla ve stavebnici, protože teď musím mít baterku dost vysunutou dopředu.

Do křídel jsem na křidélka osadil serva s kovovými převody, protože původní jsem při přistání strhnul. K zámkům kabinky jsem také připevnil ještě magnet, aby to lépe drželo, když je osazena kamera. Odešel mi původní regulátor, naštěstí se to obešlo bez havárie, takže proběhla výměna původního 20A za výkonnější, 30A.

Po dvou letech spokojeného provozu jsem trošku zalaboroval ve vysílači a nejenže jsem sofistikovaněji naprogramoval diferenciaci (přes křivky, díky RiMrovi), ale také jsem přidal trošku směrovky do křidélek. Výsledkem je ladnější průlet zatáčkami a menší ztráta výšky při zatáčení. Chtěl jsem naprogramovat také zvednutá křidélka do výškovky za účelem zbrždění, ale požadovaný efekt se nedostavil tak, jak jsem si představoval, takže tento mix jsem opět zrušil.

V létě 2016 jsem s Gliderem havaroval na svahu. Tato událost mi vnukla myšlenku přestavby modelu. EasyGlider dostal klapky a na vysílači jsem ho "větroňářsky" naprogramoval na butterfly mix a plyn na spínač. Bylo třeba předělat stávající kabelové vývody z trupu do křídel - osvědčily se MPX konektory. V souvislosti s přestavbou dostal EG Pro také nový kabát - polep z fluorescentního oracalu, aby byl chlapec ve vzduchu lépe vidět.

Na sklonku roku 2016 jsem na EasyGlidera namontoval nějaké to osvětlení. Složené bylo z LED diod, ale i z LED pásků. Bohužel se v tomto případě ukázalo, že není schopno plnit primární funkci - usnadnit orientaci modelu ve vzduchu a pomoci jej snáze najít na obloze a tak jsem se v dubnu roku 2017 rozhodl všechno osvětlení zase demontovat. Nemá smysl vozit zbytečnou váhu a ještě se strachovat o poškození.

Jelikož se EasyGlider ukázal jako velmi pohodový a hodný model, využívám ho samozřejmě i k natáčení letových videí. Kamera je umístěna na křídle a také v pohodě uveze všechnu moji FPV výbavu. Pochopitelně s ním točím spíše za bezvětří, nebo slabého větru, aby byly záběry hezky stabilní.

EasyGlider zvládá vítr až do 15 m/s, umí termikovat a umí také svahovat (se zátěží v těžišti, samozřejmě). Opravdu všestranný model, který hodně odpustí.

Originální návod ke stavbě je ke stažení zde.

Videogalerie


 

TOPlist